اللهم عجل الولیک الفرج 

جود مسافت زياد بين محل سکونت خانواده هاي دختر و پسر
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب پروفایل ریحانه ها آیت الله سیستانی
نويسندگان
پخش زنده حرم
حمایت می کنیم

 آيا در ازدواج وجود مسافت زياد بين محل سکونت خانواده هاي دختر و پسر امر مهمي است؟

پاسخ :

لازم مي دانيم شما را ابتدا با معيارهاي كلي انتخاب همسر آشنا كنيم : معيارها و ملاك هايي كه در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود دو نوع است :

الف . آنهايي كه ركن و اساس اند و براي يك زندگي سعادتمندانه حتما لازم اند.

ب . آنهايي كه شرط كمال هستند و براي بهتر و كاملتر شدن زندگي اند و بيشتر به سليقه و موقعيت افراد بستگي دارد.

ملاك هاي دسته اول عبارتند از:

1. تدين و دين دار بودن فرد. زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.

2. اخلاق نيك داشتن كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصل در ازدواج و انتخاب همسر است . اگر بخواهيم نمونه هايي از اخلاق خوب و بد را اشاره كنيم مي توان موارد زير را ذكر كرد: الف . خوش زباني و بدزباني زبان ترجمان و بيانگر احوال درون است و زبان دريچه اي است از محتويات درون فرد, زبان انسان آينده ي دل اوست ب . بزرگواري و حسادت ج . خوش خلقي و كج خلقي د. حق پذيري و لجاجت

3. شرافت و اصالت خانوادگي كه منظور نجابت و پاكي خانواده است زيرا ازدواج دختر و پسر تنها پيوند و تركيب دو فرد نيست بلكه پيوند دو خانواده است و نمي توان گفت من مي خواهم با خود اين فرد ازدواج كنم و كاري به خانواده و فاميلش ندارم . زيرا اين فرد شاخه اي است از اين خانواده و از ريشه هاي همان درخت خانواده تغذيه كرده است و صفات اخلاقي , روحي عقل و جسمي آن خانواده را از راه وراثت و محيط و عادات به اين فرد منتقل كرده است .

4. عقل ; در واقع همان نور افكني است كه جاده زندگي را روشن مي كند و بايد زن و شوهر براي اداره ي زندگي و تربيت فرزندان از نيروي عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلي كافي پيدا كرده باشند همان طور كه ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و كم عقل نهي فرموده اند.

5. تناسبهاي لازم از نظر فرهنگي , فكري ,تحصيلات علمي , تناسب در زيبايي , تناسب سني , تناسب مالي و سطح اقتصادي .


ملاك ها و معيار و مسائل ديگري كه بيشتر مربوط به سليقه و موقعيت افراد دارد در دسته ي دوم قرار مي گيرد و مي توان از آن صرف نظر كرد. ولي براي اينكه بتوانيد به يك تصميم صحيح و عاقلانه اي برسيد بهتر است با افراد مورد اعتماد خويش، والدين، يا اقوام نزديك دلسوز و عاقل و داراي تجربه مشورت كرده و با دقت كافي تصميم مناسبي اتخاذ فرماييد.حضرت على(ع) ضمن آموزش دعايى جهت ازدواج, معيارهايى را براى انتخاب همسر بيان فرموده‏اند كه عبارتند از:

1- صالحه (شايسته): خانمى كه كارهاى شايسته و مورد پسند خدا را انجام دهد؛ 2- ودود: با محبت باشد؛ 3- ولود: نازا وعقيم نباشد؛ 4- شكور؛ در مقابل نعمت‏هاى الهى شكرگذار باشد؛ 5- قنوع: اهل قناعت باشد تا در زندگى تو را به زحمت نيندازد؛ 6- غيور: نسبت به دين خدا و عفت غيرتمند باشد؛ 7- در برابر احسانى كه به او مى‏شود، قدردانى كند؛ 8- چنانچه از سوى تو كار ناروايى سرزد، عفو و اغماض كند؛ 9- اگر در زندگى يادآور خدا شدى، تو را همراهى كند و اگر خدا را فراموش كردى، يادآور تو شود و به تو تذكر دهد؛ 10- آن گاه كه از منزل خارج شدى، خودش را حفظ كند؛ 11- و هرگاه به منزل وارد شوى، با ورودت خوشحال و مسرور گردد؛ 12- چنانچه به او دستور و فرمان دادى، اطاعت كند و اگر براى او قسم خوردى، باورت كند و تكليف خود را انجام دهد؛ 13- و اگر ناراحت شدى و او را مورد غضب قرار دادى، اسباب خشنوديت را فراهم آورد.
خب حال با توجه به معيار هاي اشاره شده به اين نتيجه رسيده ايد که دختر و پسر بايد هم کفو هم باشند كفويت يعني همه آنچه در ملاکهاي قبل اشاره شد تازندگي زن و شوهر در يك راستا و هم جهت باشد مانند اينكه هر دو اهل ايمان و معتقد به رشد معنوي باشند و در تخالف و ضديت با هم نباشند، زيرا در اين صورت مزاحم هم خواهند بود.
اگر فرد مورد نظر از شهرستاني است که با شما فاصله دارد ولي با فرهنگ و سطح فرهنگي و اجتماعي شما و خانواده تان هم سنخ است و از تناسب کافي برخورداريد مشکلي را ايجاد نخواهد کرد.البته يکسري مشکلات بصورت طبيعي خواهد بود .مثلا مشکل رفت و آمدها,تصميم گيري در اينکه در ايام تعطيلات به کدام شهر برويد(شهر شما يا شهر طرف مقابل), احساس تنهائي و غربت زن در صورت دوري از پدر و مادر و ناچاري در مسافرت ها بصورت مجرد براي طرفين,احتمال مخالفت والدين دختر در محل زندگي شما و اصرار آنها بر زندگيتان در شهر آنها,تآثير تفاوت فرهنگ در تربيت فرزند و... .
اما اگر از دو فرهنگ متفاوتي هستيد که ممکن است اصل زندگي به تعارض منجر شود و پايه هاي زندگي مشترکتان را سست مي کند، بهتر آن است که از آن صرف نظر کنيد .البته اين موضوع و تشخيص آن بستگي به اندکي تحقيق و بررسي و آشنايي بيشتر با سطح فرهنگي شهرستان مورد نظر است و مي توان آن را در جلسات گفتگو و رفت و آمد به آنجا روشن کرد.
اما اقدام براي شناسايي ملاک هاي فوق و اطلاع يافتن از هماهنگي فرهنگي از راه هاي زير امکان پذير است:
1- تحقيق و بررسي از خانواده و چگونگي روابط خانوادگي و فاميلي. چون هر فردي تحت تأثير محيط خانواده به دنيا آمده و رشد کرده است و از آن فضاي فرهنگي و اجتماعي تأثير پذير بوده و هست.
2- تحقيق و شناسايي دوستان و نزديکان و رفقاي صميمي در محل زندگي و سکونت، محل درس و محل کار.
3- گفتگوي مستقيم (ولي تحت نظارت خانواده هاي دو طرف) با يکديگر و اطلاع يافتن از نقطه نظرات همديگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آينده مي تواند در زندگي مشترک تان تأثيرگذار باشد و کسب اطلاع از ميزان اهتمام وي نسبت به ملاک ها و معيارهاي معرفي شده.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1- جوانان و انتخاب همسر على اكبر مظاهرى انتشارات پارسايان. 2- ازدواج آسان و شيوه همسردارى محمد محمدى اشتهاردى. 3- ازدواج آسمانى على اكبر مظاهرى. 4- ازدواج پايدار كاظمى حقيقى. 5- ازدواج در اسلام مصطفى كاشفى خوانسارى. 6- ازدواج و روابط زن و مرد نجفى يزدى. 7- پيوند دو قلب يا راهنماى ازدواج مهدى پاكزاد. 8- جوانان و ازدواج - زندگى بهتر سيد احمد واحدى. 9- جوانان، ازدواج و مسايل جنسى روح اللّه‏ خالقى. 10- راهنمايى ازدواج بهزاد رحمتى. 11- همسران برتر، غلامعلى افروز. 12- انتخاب همسر، ابراهيم امينى انتشارات سازمان تبليغات اسلامي. 13- ازدواج مكتب انسان‏سازى، دكتر پاك‏نژاد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: ملاك ها ازدواج[, ركن و اساس اند و براي يك زندگي سعادتمندانه, جود مسافت زياد بين محل سکونت خانواده هاي دختر و پسر ,
[ یک شنبه 1 ارديبهشت 1392 ] [ 3:19 بعد از ظهر ] [ منتظر ]

درباره وبلاگ

دختران دیروز وامروز
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ریحانه ها و آدرس reyhaneha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

کد لوگو وبلاگ یا صاحب الزمان

یا صاحب الزمان

3-به ظاهر نیست
کد موزیک آنلاین برای وبگاه

کد متحرک کردن عنوان وب

كدهای جاوا وبلاگ




کد متحرک کردن عنوان وب