صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب پروفایل ریحانه ها آیت الله سیستانی | ||
|
[ شنبه 18 آبان 1392
] [ 4:16 بعد از ظهر ] [ منتظر ]
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی: بر پدر و مادر است که فرزندان خود را با آداب و رسوم اسلامی و وظایف شرعی آشنا کنند و چنانچه موارد مذکور موجب تهییج و مفسده شود، اگر چه بچه ممیز نباشد، باید آنان را بپوشانند و حفظ کنند تا جامعه آلوده و بیبندوبار نشود.
ادامه مطلب [ چهار شنبه 1 آبان 1392
] [ 12:5 قبل از ظهر ] [ منتظر ]
سوال از مراجع اما این بود: 1- آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بیاعتنایی میکنند، چیست؟ آیت الله خامنهای: اصل حجاب، ضروری دین محسوب است و بیاعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است. آیت الله صافی گلپایگانی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است ولی بیاعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن، فسق است. آیت الله تبریزی: اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بیاعتنایی نمایند حکم بیاعتنایی به سایر تکالیف دینی است. آیت الله سیستانی: اصل حجاب از مسلّمات شریعت است و در قرآن آمده است ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند، انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست و بیاعتنایی، عملی گناه است. آیت الله مکارم شیرازی: آری حجاب از ضروریات دین است ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارند، موجب ارتداد نمیشود. آیت الله بهجت (ره): بیاعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است. 2- امروز حرکت خزندهای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز شده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید. آیت الله فاضل لنکرانی (ره): سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام میباشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم حرکت مورد سئوال را خنثی کنند. آیت الله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانمها است، چون تمامی مفاتن بدن را میپوشاند. خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنند. آیت الله بهجت (ره): چادر حجاب پسندیده است. آیت الله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زنهای مؤمن بدون چادر خارج شوند. آیت الله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دستها تا مچ است ولی بیشک، چادر حجاب برتر است. آیت الله تبریزی: پوشیدن بدن بر زن واجب و بهترین نوع پوشش واجب، همان چادر مشکی است که زنهای مؤمنه خود را با آن میپوشانند.
برچسبها: سوال از مراجع در باره حجاب واحکام , ادامه مطلب [ شنبه 2 شهريور 1392
] [ 3:9 قبل از ظهر ] [ منتظر ] * تعریف غیبت 429. غیبت آن است که پشت سر مسلمان عیب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود، مشروط به اینکه به قصد تنقیص باشد، یا در نزد عرف تنقیص بهحساب آید.
* اذن غیبت شونده به غیبت از او 430. اذن غیبتشونده در غیبت کردن او اعتبارى ندارد و در این صورت نیز غیبت او جایز نیست.
* ذکر ظلم بعضى از مسئولین 431. گزارش دادن ظلم مسئولین به مراکز و مراجع مسئول براى پیگیرى و تعقیب، بعد از تحقیق و اطمینان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّى اگر از مقدمات نهى از منکر محسوب شود واجب مىگردد، ولى بیان آن در برابر مردم وجهى ندارد، بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعیف دولت اسلامى شود حرام است.
* قطع رحم 432. قطع رحم، حرام است ولى صلهى رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق مىشود.
* قطع رحم با خویشاوند معصیتکار 433. قطع رحم با خویشاوند معصیتکار جایز نیست مگر اینکه احتمال داده شود که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خوددارى او از گناه مىشود که در این صورت به عنوان نهى از منکر، قطع رحم واجب مىگردد.
* کمک به متکدّیان 434. اگر کمک به متکدیان، ترویج دروغ، بیکارى و تکدّىگرى و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود. انسان مىتواند به مؤسسات مورد اطمینانى که در این زمینه فعال هستند کمک کند.
* سیگار کشیدن 435. حکم قلیان یا سیگار کشیدن تابع میزان ضرر آن است. اگر داراى ضرر قابل ملاحظهاى باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران گردد یا خلاف قانون باشد، جایز نیست.
* امر و نهى زبانى 436. با وجود شرایط و حفظ مراتب، وظیفه همگانى امر به معروف و نهى منکرِ زبانى مىباشد. و مراتب بالاتر از آن موکول است به مسئولین مربوطه.
* امر و نهى با احتمال ضرر 437. هر جا خوف آن باشد که در اثر امر به معروف یا نهى از منکر ضرر قابل ملاحظهاى متوجه انسان شود، انجام آن واجب نیست.
* جواب سلام 438. جواب سلام اشخاص بالغ و کودکانِ ممیّز واجب است.
* عیدالزهراء 439. هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام مؤکد است.
* کف زدن در مجالس مذهبى 440. بهطور کلى کفزدن فىنفسه به نحو متعارف در جشنهاى اعیاد یا براى تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد، ولى بهتر است فضاى مجالس دینى بهخصوص مراسمى که در مساجد و حسینیهها و نمازخانهها برگزار مىشود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
برچسبها: فتواهای کمترشنیده شده از امام خامنه ای, ادامه مطلب [ پنج شنبه 31 مرداد 1392
] [ 3:58 بعد از ظهر ] [ منتظر ]
دست زدنس 1181: آيا دست زدن براى زنان در مجالس شادى زنانه مانند ولادتها وعروسىها جايز است؟ و بر فرض جواز اگر، صداى آن به بيرون از مجلس برود بهطورى که به گوش مردان بيگانه برسد، چه حکمى دارد؟ ج: دست زدن به نحو متعارف اگر مفسدهاى بر آن مترتب نشود، اشکال ندارد حتّى اگر اجنبى صداى آن را بشنود. س 1182: دست زدن همراه با شادى و خواندن و ذکر صلوات بر پيامبر اکرم و آل او(صلوات الله عليهم اجمعين) در جشنهايى که به مناسبت ايام ولادت ائمه معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مىشود چه حکمى دارد؟ اگر اين جشنها در مکانهاى عبادت مانند مسجد و نمازخانههاى ادارات و مؤسسات دولتى و يا حسينيهها برگزار شوند، حکم آنها چيست؟ ج: بهطور کلى کفزدن فىنفسه به نحو متعارف در جشنهاى اعياد يا براى تشويق و تأييد و مانند آن اشکال ندارد ولى بهتر است فضاى مجالس دينى بهخصوص مراسمى که در مساجد و حسينيهها و نمازخانهها برگزار مىشود، به ذکر صلوات و تکبير معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد. منبع :سایت مقام معظم رهبری مدظله العالی
برچسبها: احکام دست زدن طبق مبنا و نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی), [ چهار شنبه 28 فروردين 1392
] [ 10:32 قبل از ظهر ] [ منتظر ]
رقصس 1167: آيا رقص محلى در عروسىها جايز است؟ شرکت در اين مجالس چه حکمى دارد؟ ج:اگر رقص بهگونهاى باشد که باعث تحريک شهوت شده ويا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسدهاى باشد، جايز نيست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد کار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم کار حرامىباشد جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد. س 1168: رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آيا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟ ج: رقص بهطور کلى اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحريک کند و يا مستلزم کار حرام و ياترتّب مفسدهاى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است. منبع:http://farsi.khamenei.ir/treatise-unit?uid=12....سایت رهبری
برچسبها: احکام رقص طبق مبنا و نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی), ادامه مطلب [ چهار شنبه 28 فروردين 1392
] [ 10:32 قبل از ظهر ] [ منتظر ]
موسيقى و غناس 1128: ملاک تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى کلاسيک حلال است؟ بسيار مناسب است که معيار آن را بيان فرماييد. ج: هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىکند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد. س 1129: گوشدادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شدهاند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نَى چه حکمى دارد؟ ج: جواز گوشدادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوشدادن به آن اشکال ندارد بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمىباشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است. احکام برمبنای نظر مقام معظم رهبری مدظله منبع:http://farsi.khamenei.ir/treatise-unit?uid=11
برچسبها: احکام برمبنای نظر مقام معظم رهبری مدظله, ادامه مطلب [ چهار شنبه 28 فروردين 1392
] [ 10:32 قبل از ظهر ] [ منتظر ]
احکام روزه - زن باردار و شيردهس 745: آيا روزه گرفتن بر زن باردارى که نمىداند روزه براى جنين او ضرر دارد يا خير، واجب است؟ ج: اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنين داشته باشد و خوف وى هم داراى منشأ عقلايى باشد، افطار بر او واجب است و در غير اين صورت واجب است که روزه بگيرد. س 746: زنى که کودک خود را شير مىداده و باردار هم بوده و در همان حال روزه ماه رمضان را هم گرفته است، و هنگام زايمان فرزندش مرده به دنيا آمد، اگر از ابتدا احتمال ضرر را مىداده و در عين حال روزه گرفته است: ج: اگر با وجود خوف از ضررى که داراى منشأ عقلايى است، روزه گرفته باشد و يا بعداً برايش معلوم شود که روزه براى وى يا براى جنيناش ضرر داشته، روزهاش صحيح نيست و قضاى آن بر او واجب است، ولى ثبوت ديه جنين متوقف بر اين است که ثابت شود فوت جنين مستند به روزه گرفتن وى است. س 747: من به لطف خداوند متعال داراى فرزندى هستم که شيرخوار است. ان شاء الله تعالى بزودى ماه مبارک رمضان فرا خواهد رسيد. در حال حاضر مىتوانم روزه بگيرم ولى در صورت روزه گرفتن، شيرم خشک خواهد شد. با توجه به اينکه داراى بنيه ضعيفى هستم و کودکم هر ده دقيقه شير مىخواهد، چه وظيفهاى دارم؟ ج: اگر به دليل کم يا خشک شدن شيرتان بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود داشته باشيد، روزهتان را افطار کنيد، ولى براى هر روزى بايد يک مدّ طعام به فقير بدهيد و قضاى روزه را هم بعداً بجا آوريد. منبع:
برچسبها: احکام روزه - زن باردار و شيرده, [ چهار شنبه 28 فروردين 1392
] [ 10:25 قبل از ظهر ] [ منتظر ]
احکام نماز - شرکت زنان در نماز جماعتس 595: آيا شارع مقدس زنان را همانند مردان به شرکت در نماز جماعت مساجد يا نماز جمعه تشويق فرموده يا اينکه نماز خواندن آنها در خانه بهتر است؟ ج: شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد. س 596: در چه صورتى زن مىتواند امام جماعت شود؟ ج: امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است. منبع:http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?uid=3&tid=21
برچسبها: احکام نماز - شرکت زنان در نماز جماعت, ادامه مطلب [ چهار شنبه 28 فروردين 1392
] [ 10:21 قبل از ظهر ] [ منتظر ] فيلم و عکس نامحرمس 1183: نگاهکردن به تصوير زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمى دارد؟ نگاهکردن بهصورت زن در تلويزيون چه حکمى دارد؟ آيا بين زن مسلمان و غيرمسلمان و بين پخش آن بهطور مستقيم و يا غير مستقيم تفاوتى وجود دارد؟ ج: نگاهکردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاهکردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را مىشناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که بهطور مستقيم از تلويزيون پخش مىشود، نگاه کرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاهکردن اشکال ندارد. س 1184: مشاهده برنامههاى تلويزيونى که از ماهواره دريافت مىشوند، چه حکمى دارد؟ اگر ساکنان استانهاى مجاور دولتهاى خليج فارس برنامههاى تلويزيونى آن دولتها را مشاهده کنند، حکم آن چيست؟ ج: از آنجا که برنامههايى که توسط ماهوارههاى غربى پخش مىشوند و همچنين برنامههاى تلويزيونى بيشتر دولتهاى مجاور، دربردارنده آموزش افکار گمراهکننده و تحريف حقايق و لهو و فساد هستند و غالباً مشاهده آنها باعث گمراهى و فساد و ارتکاب کارهاى حرام مىگردد، بنا بر اين دريافت و ديدن آنها جايز نيست. منبع:http://farsi.khamenei.ir/treatise-unit?uid=14
ادامه مطلب [ چهار شنبه 28 فروردين 1392
] [ 10:21 قبل از ظهر ] [ منتظر ]
[ دو شنبه 28 اسفند 1391
] [ 10:53 بعد از ظهر ] [ منتظر ] مضرات موسیقی از نظر اسلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) : هر کس به لهویات گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب شده ریخته خواهد شد. (مستدرک ج 2 ص 459 – مستدرک، ج 13، ص 222) «و من الناس من یشتری لهو الحدیث ... [1]» و برخی مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است. «لهو الحدیث» به هرگونه سخن با آهنگ سرگرم کننده و غفلت زا گفته می شود. روایات متعددی آن را به غنا تفسیر کرده است. تمامی فقیهان شیعی بر این باورند که غنا حرام بوده و هیچ شک و تردیدی در آن نیست.
حکمت ها، آثار و فلسفه حرمت موسیقی: 1- گرایش به فساد: غنا و آواز مطرب لهوی، انسان را به سوی فساد اخلاقی می کشاند؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «غنا نردبان زنا است[2]»؛ یعنی مقدمه آن. - بی غیرتی!
برچسبها: خواننده های معروف, زیباترین موسیقی حرام مساوی با مرگ سریع, ادامه مطلب [ پنج شنبه 17 اسفند 1391
] [ 10:0 قبل از ظهر ] [ منتظر ] برای زنان خوب است که ناخن هایشان را بلند کنند،(1) و دست هایشان را رنگ بگذارند، و از زیور آلات حداقل در حد یک گردنبند هم شده استفاده کنند،(2)خوش بو کردن خودشان هم امر مهمی است (در مقابل محارم) و.....
[ شنبه 12 اسفند 1391
] [ 2:55 بعد از ظهر ] [ منتظر ] [ شنبه 14 بهمن 1391
] [ 10:56 بعد از ظهر ] [ منتظر ] [ شنبه 14 بهمن 1391
] [ 10:52 بعد از ظهر ] [ منتظر ] |
|